söndag 20 april 2014

Vårt Viktorianska Vardagsrum


Den viktorianska eran tilltalar verkligen mig - inredningen, estetiken, modet och intresset for det morbida. Som Londonbo har jag fördelen att verkligen kunna grotta ned mig i "viktoriana" da det finns mycket kvar av just den eran runtom i staden i museer, arkitektur, kyrkogårdar, parker, pubar och affärer. Vi har turen att bo i ett viktoriansk hus dar man bevarat mycket av den gamla inredningen såsom eldstäder och takstuckatur. Jag har velat ge vardagsrummet en gammal känsla och har mixat mycket 30 och 40-tal med viktorianska inslag.


Det har skrivbordet fran 30-talet kom jag över for en spottstyver fran en cockneygubbe som säljer ved (!) dar jag jobbar.


Forst tänkte jag renovera hela skrivbordet och mala det vitt, men jag andrade mig i sista sekund och bytte bara ut de gamla knopparna mot nya svartvita som ser ut som stora godisbitar.


Uppe pa skrivbordet star min samling med viktorianska glasflaskor som innehållit allt fran fruktjuice till dödliga gifter. Pa den morkgrona flaskan star det "Not to be taken" som varning. Jag sag en dokumentär pa BBC häromdagen som handlade om flaskor av detta slag. Innan staten forfattade riktlinjer och lagar for hur varor skulle markas och paketeras sa dog människor som flugor grund av förgiftning da man helt enkelt blandat ihop flaskorna i skafferiet och hallt arsenik i teet istället for citronjuice. Giftmord pa sin make blev otroligt populärt under den har tiden pa grund av att det var latt att komma undan med det. "I must have got the bottles mixed up, sir". Allt var inte battre forr.


En gammal kamera i bakelit far pryda interiören i skrivbordet. 


Pa vaggen bakom skrivbordet hanger min samling av speglar, ocksa de fran 30-talet och framat. De vager bly och skakar nar grannen tvattar i maskinen pa overvaningen, men an sa lange har ingen trillat ned.


Jag älskar hur metallen i spegeln har oxiderat, vilket ger den dar lite spöklika känslan.


Den har spegeln med krinolindamen ar Art Deco och det finns ganska manga pa den engelska marknaden. Kolla pa e-bay om du också vill ha en. De säljer for mellan 20 och 60 pund beroende pa skick.


Alan - korpen - vakar över oss fran sin plats högst upp i den inbyggda bokhyllan. 


I England delas påskäggen ut pa söndagen, och traditionen ar att ge chokladagg - inte agg fyllda med godis som i Sverige alltså. I morse fick jag arets skord av Peter, som har "gone completely bonkers" i ar och kopt choklad sa att det racker for ett halvar framöver. (Vem forsoker jag lura? Det kommer vara uppätet till nasta helg..) Med detta sager jag adjoss for idag - nu ska jag laga vegetarisk smorgastarta och ge till Peter. Han avskyr smorgastarta (knappa engelsman) men jag har hort att om man ater en ratt som man inte gillar tio ganger sa tycker man om den till slut. Det har ar forsok nummer tva, pa fem ar..


XXX

4 kommentarer:

  1. Va fint ni har det hemma hos er. Älskar de där gamla flaskorna, de var ju helt underbara. Lite extra kul med lite historia bakom dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - visst ar det spannande nar man vet lite om sina gamla prylar. Tack for komplimangen - Jag kanner att det ar latt att gora snyggt nar man har en bra grund att utga ifran, dvs ett tidstypiskt hus :) Sedan att jag koper allt som jag ser och gillar hjalper ju oxa. Inte sa bra for pensionskontot dock.. Jag har forresten inte ens ett sadant an - jag tanker att mina prylar kommer oka i varde och gora mig stenrik pa alderns host ;)

      Radera
  2. Åååh va mysigt du har de! Sååå avis! :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - Vad kul att du gillar det :) X

      Radera