söndag 19 oktober 2014

Säljarna på Old Spitalfields Market, del 2



Igår var det marknadsdag igen, den här gången med Pop Up Vintage Fairs som organiserar marknader över hela London. Det var en rktig toppendag där jag träffade massor av glada människor och försäljningen gick strålande, mycket tack vare att Maxine som driver Pop Up Vintage Fairs hade promotat mig på sin hemsida. Hon meddelade även igår att hon ska skriva om mig i Vintage Living Magazine - en snygg tidning med läsare över hela världen. Vilken Lycka!! En av mina härliga kunder tog den här bilden på mig igår, och när jag kom hem hade han mailat mig för en stor cupcakeorder till sin pojkväns födelsedag. En riktig toppendag, som sagt!


En annan av höjdpunkterna igår var att konstnärinnan bakom Fairground Fables hade ett stånd på marknaden. Jag har sett många bilder på hennes grejer, men aldrig sett dem på riktigt. Jag blev helt nipprig och ville köpa hela klabbet. Fairground Fables är en dream-come-true för alla oss som är tokiga i filmen Freaks och upp över öronen exalterade av den senaste installationen av American Horror Story. Fairground Fables har tagit tillvara estetiken och känslan från cirkusens och framförallt sideshowens "glansdagar" och kanaliserat dem i fantastiska lampkreationer värdiga en David Lynch-film. Kolla bara på dessa:





Jag kan ju förstå att det här inte är allas cup of tea, men mitt hjärta slog volter i bröstet vid åsynen av dessa plåtmonstrum, som är förvånansvärt stora. Gamla plåtburkar och delar från dockor kombinerade med färgglada "cirkuslampor" lyser de upp vilken tråkig dag som helst. Jag ska beställa minst fem stycken att placera ut runt huset!


För dig som inte har plats i resväskan eller lägenheten för en docklampa (de största var över en meter höga) fanns det mindre installationer att lägga vantarna på. Jag gillade speciellt den här lampmodulen som var tillverkad av en gammal låda och små cirkusfigurer i porslin. Jag funderar på att beställa en med pudlar i, men jag kan inte bestämma mig riktigt - kanske blir det en av varje? Nästa gång som det är antikmässa i Alexandra Palace (som jag skrivit om tidigare här) kommer Fairground Fables vara på plats, och jag kommer stå först i kön med pengarna i högsta hugg. Vilken grej alltså!!

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga grejor!
    JAG blir lika till mig när jag ser bilder på dina cupcakes! Har bestämt mig för att baka cupcakes till julmarknaden som min sons klass ska stå och sälja på, tänker mig julgranar och tomteluvor. Hur gör du när du transporterar cupcakesen? Har du kartonger till dom som köparna kan bära hem dom i? Och kan du visa fler bilder på dina julcupcakes? Jag blir så inspirerad! :)
    Helt fantastiskt att läsa din berättelse om hur du flyttade till England, hoppas det blir många fler delar!
    Och hälsa mamma att hon också borde starta en blogg, jag skulle absolut läsa! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene. Jag transporterar cupcakesen i packådor för grönsaker som Peter har skaffat från supermarkanden han jobbar i. Jag köper gulliga lösgodispåsar från Willys i Sverige att använda till när kunderna bara köper en eller två cupcakes, köper de fler lägger jag dem i kartonger som det får plats upp till fem cupcakes i. Dessa köper jag i storpack från grossister som säljer online. De enda julcupcakes jag har tillverkat än så länge är de som ser ut som renar. Jag planerar inte några andra designer just nu, eftersom renarna säljer så bra och är enkla att göra. När man tillverkar så många som jag gör, och på egen hand dessutom, måste det gå ganska fort, och därför håller jag designen förhållandevis enkel på alla mina kakor, och glammar upp dem med glitter och snygg spritsning istället för att lägga tid på pilliga dekorationer. Fler delar av min Londonberättelse kommer så småningom - saknar för tillfället lust att skriva långt och mycket, men den brukar infinna sig ganska snart igen. Kram

      Radera
    2. Jag funderade på det där med påsar eller kartonger. Kartongerna är ju inte direkt gratis men blir det inte kladdigt att stoppa ner två cupcakes i en påse? Påsarna kan ju å andra sidan bli nästan gratis.
      Gör du hornen till renarna själv eller köper? Dom är jättefina och är ju riktigt juliga.

      Radera
    3. Ja, jag betalar en ansenlig summa för mina kartonger, och ska du bara sälja en gång är det ju ingen ide att investera i en stor förpackning liksom. Tricket med att inte få kladdiga cupcakes ar att använda buttercream som frosting istället för frosting med philadelphiaost, som verkar vara väldigt poppis i Sverige. Buttercream är godare och håller mycket bättre, och därför är det inga problem att lägga två stycken i en påse. Hornen till renarna köper jag på ebay.

      Radera